Nils Asther |
Ansvar. En remarkabel oförmåga till eget
ansvarstagande när livsproblemen hopar sig, med bl.a aggressionsutbrott,
flyktbeteende och undanflykter.
Relationer. Uttalat stort behov av andra
människors bekräftelse och uppskattning. Återkommande och allvarliga
relationsproblem med inslag av missbruk (mat, sex, alkohol- och droger),
nedstämdhetsperioder med egna självanklagelser, skuld- och övergivenhetskänslor
som varvas med uttryckfyllt hat, desauvering och missfirmelser av kärleksobjekt
osv.
Självkänsla. Mycket låg och osund självkänsla
präglad av rotlöshet och brist på förståelse av egna behov och ett antaget Fadersnamn.
Självinsikt. Partiell eller fullständig
omedvetenhet om egen negativ narcissim och hur det egna uppträdandet och ens egna
handlingar eller egen framtoning kan uppfattas hos andra. Kör på ett upprepande
sätt över andra, tar inte till sig råd, visar emotionell oförståelse och likgiltighet
(psykopati), mobbar eller uppträder cyniskt eller uppträder överlägset och
ironiskt.
Grandiositet. Starkt hybrisliknande
självförtroende med en egocentrisk självupptagenhet och divalater.
Drivkrafter. Stora inslag av avundsjuka, skam,
cynism, förakt, revanchlystnad, maktanspråk, perfektionism, ångest och inte
minst nedsatt nöjaktighet.
Identitet. Identitetsproblem med upplevelse av främlingsskap
och bristande tillhörighet och stora svårigheter av anpassning visavi omgivningen
(även i sexuell orientering).
Planering. Luststyrd och njutningslysten
här-och-nu personlighet, med nedsatt förmåga till struktur, organisation och
konsolidering (t.ex ekonomisk översikt och planering).
Asterisk betyder ”liten stjärna” och brukar symboliskt betecknas med *. Berättelsen
om svensken Nils Asthers liv (som han själv ansåg var tragiskt och upplevde med
paranoida förtecken) är i sanning berättelsen om en historiskt mycket stor och egentligen
väldigt framstående filmaktör som ändå själv betraktade sig som en liten
stjärna och idag mest också belackas och hånas som en liten overksam asterix i
filmvärlden. I en yttre åskådares ögon blir ändå den här
”goddagspilts-tillvaron” något drömlikt och eftersträvansvärt, speciellt som kontrast
till de liv vi själva oftast lever. Fåtalet människor idag känner till Asther överhuvudtaget
eller har hört talas om honom trots en Hollywood-karriär som får t.ex
skådespelerskan Greta Garbos karriär att förblekna. Tillsammans med Garbo
- ”den evigt stora stjärnan” -
förkroppsligade Nils Asther myten om ”skönhetens helvete”, som innebär att en
människa värdesätts enbart på sina yttre attribut och sin ytligt påvisbara
rikedom. Konsumismen idag vill nog få oss alla att försöka göra den här
Ikarosresan som de här bägge filmstjärnorna gjorde, och ekonomin i samhället
och politikens villkor följer gärna efter. Bristen på ansvarsfullhet d.v.s ingen vill egentligen ta ansvar, blir
ett Kafka-liknande Svarte-Petter spel i alla de moderna och oftast starkt
byråkratiserade riterna och sammanhangen, kanske särskilt när det gäller de
riktiga kärnfrågorna: Vem ska vi tro på,
förlita oss till eller rösta på? Vem tar ett genuint och äkta ansvar (efter
valdagen) i att lösa skolans problem, miljön, bubbelekonomin osv?
Asther vann t.om
ikonen Garbos hjärta, men var rådvill ur stånd att förvalta det på ett klokt, ansvarsfyllt
och tillitsfyllt sätt. I bl. a trafiksituationer, vid bilratten sägs även Garbo
själv ha varit lika asterisk som Asther:
- Flytta på dig
kärring, nu kommer Garbo!!
Torbjörn K A Eliazon
Leg.psykolog/socionom
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar